طرح کسب کار تجاری, Business Plan, طرح توجیهی, بوم مدل کسب و کار, مدل کسب وکار, مدل جدید کانواس, BP سند, بوم مدل کانواس, Business Model Canvas
طرح کسبوکار تجاری Business Plan
طرح کسبوکار تجاری Business Plan یا Business Proposal (طرح توجیهی)
برای مدتها برنامهای بود که توجیهکننده پیشبینی ابعاد فنی و اقتصادی آتی یک پروژه و درصورتیکه اطلاعات آن دقیق و منطقی بیان میگشت، آنگاه سازمانها و یا افراد سرمایهگذار را متقاعد به سرمایهگذاری مینمود.
طرح کسبوکار مفهوم مهمی است که در موفقیت مؤسسات اقتصادی بنگاهها تأثیر بسزایی دارد. صنایع کاملاً جدید در حال شکلگیری و یا صنایع قدیم در حال ارتقاء و یا فروپاشی میباشند. رقبای تازهوارد ، شرکتهای قدیمی را به چالش میکشند.
مدل کسبوکار شما در دو،یا پنج یا ده سال آینده چه خواهد بود؟
آیا شما تحلیل مناسبی از وضعیت خود در صنعتی که در آن مشغول هستید دارید؟
آیا میخواهید با برنامه مناسب وارد یک حوزه جدید از صنعت شوید؟
بههرحال برای پاسخ به این سؤالات بایستی مدل کسبوکار خود را تدوین نمایید.
مدل کسبوکار، منطق یک شرکت در چگونگی خلق، ارائه و کسب ارزش را توصیف مینماید. امروزه تعداد بیشماری از مدلهای کسبوکار نوآورانه در حال ظهور هستند. شناخت اینکه کدامیک و در چه شرایطی نیاز صنعت شما است نیاز به تأمل و بررسی دارد. ما با بررسی مدلهای موجود خصوصاً با بهکارگیری و ترکیب مدل کانواس (استروالدر-پیگنیور) “بوم مدل کسبوکار کانواس Business Model Canvas” قادریم، سند BP بومیسازی شده صنعت شمارا به بهترین شکل ارائه نماییم.
در ذیل نمونهای از بوم طراحی این مدل ارائه گردیده است:
مشاوره طرح کسبوکار تجاری Business Model Canvas
تهیه و تدوین طرح کسب و کاری تجاری(طرح توجیهی) با دو سوال همراه است :
۱. چرا طرح کسبوکاری تجاری مهم است ؟
۲. هدف از تهیه طرح کسبوکاری تجاری چیست ؟
طرح توجیهی تجاری، سندی است منحصربهفرد در خصوص ویژگیهای یک کسبوکار تجاری.
دقت نمایید، ازآنجاییکه طرح توجیهی مطابق با ویژگیهای یک شرکت نوشته میشود، قابلتعمیم به شرکت دیگر نیست. همانطور که اثرانگشت منحصربهفرد است. یک طرح کسبوکار را نباید برای دو شرکت متفاوت به کاربرد.
طرح کسبوکار تجاری ( بیزینسپلن Business Plan ) به دنبال بیان جزئیاتی در خصوص تجارت شماست. این طرح میتواند در چند خط یا در چند صد صفحه تهیه گردد که کاملا وابسته به پیچیدگیهای فرایندهای سازمانی، محصولات و خدمات دارد، البته باید اذهان نمود که یک طرح توجیهی رسمی و حرفهای در حدود ۳۵ تا ۵۵ صفحه است که شامل توضیحات، جداول و نمودارهاست.
تیم مشاوران مدیریت ایران برای طراحی، تهیه و تدوین یک طرح توجیهی دو ویژگی اساسی زیر را در نظر میگیرد :
۱- چه کسی بیزنس پلن را مطالبه نموده است؟
– سازمان دولتی
– شرکت خصوصی
– شرکت داخلی یا خارجی
زیرا مشاور تهیه بیزینس پلن، برای هرکدام از این مخاطبین باید با ادبیات و جزئیات متفاوت، این برنامه توجیهی را تهیه نماید، که نشان از تخصص و تجربه بالای مشاور خواهد بود.
۲- هدف از ارائه این بیزینس پلن چیست ؟
– جذب سرمایهگذار/ شریک
– دریافت نمایندگی از یک شرکت داخلی
– دریافت نمایندگی انحصاری از یک برند آمریکایی، اروپایی، آسیایی
– دریافت وام
– توجیه مدیرعامل یا هیئتمدیره
توجه نمایید که هر کشوری بر اساس فرهنگ و انضباط اداری خویش به گونه متفاوتی به طرح کسبوکار تجاری میاندیشد و از بخشهایی از آن انتظارات متفاوتی دارد. پس مشاور طرح کسبوکار تجاری باید بر اساس تجربه و شناخت صحیح از مخاطب، در هنگام تهیه بیزینسپلن، روی برخی جزئیات تمرکز و دقت بیشتری مبذول نماید.
برای مثال تیم مشاوران مدیریت ایران با توجه به تجربه و حضور مستمر در بازار بینالملل، از تفاوت بین نیاز سرمایهگذار چینی و یک سرمایهگذاری هلندی در مواجه با یک طرح توجیهی، کاملا آگاه است. این تجربه علمی و عملی سبب شده است که تاکنون هیچکدام از طرح کسبوکارها تدوینشده توسط ما از سوی دریافتکننده آن رد نشود.
طرح کسبوکار شامل ۶ جزء اساسی (شرح خصوصیات کسبوکار، استراتژی بازاریابی، تحلیل رقبا، طراحی و پیادهسازی برنامه، اقدامات و مدیریت، اطلاعات مالی) و ۲۶ جزء فرعی است.
اهداف تهیه یک طرح کسبوکار تجاری
ایجاد شفافیت
هدف اصلی یک طرح کسبوکار، تعریف ماهیت کسبوکار است و اینکه این در طول زمان به کدام سمتوسو خواهد رفت.
اگر هدف و جهت مشخصشده باشد، کشف منابع موردنیاز برای رسیدن به این اهداف آسانتر خواهد شد. اگر طرح توجیهی تجاری بهصراحت به بیان خصوصیات و ویژگیهای کسبوکار، کالاها و خدمات بپردازد (حتی اگر تنها به تشریح یک خط تولید، یا یک سرویس خاص از سازمان بپردازد)، مدیران سازمان راحتتر میتوانند گروه مشتریان ایدهآل خود را تعریف نموده و در جهت جذب و وفاداری سازی انان برنامهریزی نمایند.
چشمانداز آینده
هر کسبوکاری در طول زمان برای دستیابی به موفقیت حتما توسعه، تکامل و سازگاری را تجربه مینماید.عوامل موثر بر رشد و توسعه کسبوکار، باید در یک طرح کسبوکاری تجاری به نحوی کارآمد بیان و نحوه تغییر حرکت شرکت در بازار، روندهای تقویتی و یا تضعیفکننده و همچنین روند نوآوری و تکنولوژیک بازار را موردبررسی دقیق واقعشده باشد.
شفافیت اطلاعات و ارزیابیهای موجود در طرح توجیهی به صاحبان کسبوکار این اجازه را میدهد که زمان آغاز تمام فعالیتهای آینده سازمان را دانسته و با داشتن چشماندازی مشخص، هدفگذاری بلندمدت و کوتاهمدت، عملی خواهد شد.
جذب سرمایه
طرح کسبوکاری تجاری میتواند پتانسیل تولید پول توسط یک کسبوکار را نشان دهد، این همان چیزی است که یک سرمایهگذار به دنبال آن است. با قرار دادن آمار، نمودارها، اشکال و جزئیات مناسب، جذاب و منطقی در طرح توجیهی، شانس یک کسبوکار برای جذب سرمایه، بیشتر خواهد بود.
جذب شریک یا همکار شایسته
طرح کسبوکاری تجاری را میتواند بهعنوان ابزاری برای فروش آینده کاری بهتر به نیروی انسانی موردنیاز در بازار کار باشد. یک برنامه خوب و منطقی، سازمان را در جذب شریک، همکاری با تامین کننده و توزیعکننده خوشنام، استخدام مدیران حرفهای لایه میانی سازمان، یاری مینماید.
مدیریت شرکت
طرح کسبوکاری تجاری، بر ساختار سازمانی تاثیر و سازمان را هدایت و راهبری مینماید. جایگاه و وظایف مدیران، مسئولین و کارکنان را نسبت به اهداف سازمان و سمتهای اجرایی آنان مشخص مینماید.همچنین طرح کسبوکار بهعنوان ابزاری مدیریتی است که مدیر میتواند بهمثابه یک فانوس دریایی آن را مدنظر داشته و همواره جهت تصمیمات خود را با آن منطبق سازد.
خدمات تیم مشاوران ایران IRANMCT در حوزه طرح کسبوکار تجاری Business Plan :
تیم مشاوران مدیریت ایران، قادر است مدل کسبوکار شمارا با استفاده از جدیدترین تکنیک نوشتن طرح کسب کار تجاری {Business Plan {BP و نیز سایر تکنیکهای موجود و یا تلفیقی از آنها بهترین مدل کسبوکار را برای شما انتخاب، تهیه و ارائه نماییم.
طرح کسب کار تجاری, Business Plan, طرح توجیهی, بوم مدل کسب و کار, مدل کسب وکار, مدل جدید کانواس, BP سند, بوم مدل کانواس, Business Model Canvas